www.fjeldsport.dk

Home     Turberetning      Diverse     Galleri      Profil    Links

Petit Aig. Verte.

Vi startede med at hente Peter og Ole nede ved Haute Montagne, de var kørt fra DK og lige ankommet. Så efter en hurtig tur i Snell Sport så skulle de lige sove en times tid. Ca. kl. 15:00 stod vi klar til at tage liften op. Efter den sædvanlige venten kom vi endelig op. Da vi ikke skulle i gang før kl. 17:00 (Da den sidste lift kørte/svævede eller hvad den nu gør) så havde vi god tid. Så vi nød udsigten og de to klatres fremskridt på Aig. Verte. Ca. kl. 16:30 gik Bjarne og mig ned for at se på en bergschrund på en couloir på østsiden. Det så fint ud så det ville vi klatre i morgen tidlig. Lidt over 17:00 var vi tilbage ved starten på ruten, hvor Peter og Ole var ved at gøre klar. Da jeg havde været oppe ad normal ruten et par gange før, ville jeg prøve noget andet. Så det blev N-NE ridgen, jeg startede med at føre, ruten følger normalvejen et stykke for derefter at dreje til venstre og følge venstre ryg op. Ruten var rigtig fin, det blev stejlere til sidst og meget mere iset, så jeg satte en isskrue. Da jeg var på toppen af ryggen var der gået 35 min. og Bjarne fik æren af klatre klippestykket til toppen. Efter 20 min. klippeklatring, op til grad 3, var vi endelig på toppen. Vi var deroppe indtil Peter og Ole kom op og begyndte at klatre ned igen. Vi klatrede i to reblag og vi (bjarne og mig) tog det stille og roligt ned. Vi klatrede af normalvejen ned og det største problem (bergschrunden) var ikke noget problem på grund af alle de klatrere der havde været der. Vi havde bivi i liftsstationen og efter aftensmad overraskede vi Peter og Ole ved at hive en flaske Whieskey frem! Næste dag skulle vi så klatre den couloir, men da vi stod op (kl. 4:00) var det meget skyet udenfor, så selvom Bjarne ville af sted med det samme, så ville jeg hellere vente en time. Så da kl. var 5:00 stod vi op og kiggede på vejret, det var blevet lidt bedre, så vi tog grejet på og pakkede rygsækken. Peter og Ole ville så komme senere. Vi efterlod rygsækkene ned på gletsjeren og begyndte at klatre, men vi nåede ikke længere ind til bergschrunden, da den var for svær alligevel. Da Peter og Ole kom skulle de selvfølgelig også prøve. Så mens vi stod og ventede begyndte det at sne/regne og kort efter gav de også op. Så vi pakkede sammen og efter lidt venten var vi endelig med liften på vej ned.