www.fjeldsport.dk

Home     Turberetning      Diverse     Galleri      Profil    Links

Dagbogsnotater fra påsketur 2006.

Se flere billeder her.

Skrevet af Louise.

Skærtorsdag d. 18 april.

Det regner atter engang….af en eller anden grund skal vi altid have regn når vi er af sted på tur. ”Hvorfor” ku’ man ha’ lyst til at spørge, - men det lader vi være med og forsøger at tage vind og vejr som det kommer og med godt humør. Men altså, vi befinder os i vores telt, på østsiden af Tjørn – en ø i Bohuslän-området i Sverige. Vi kom hertil allerede i morges – med færgen fra Grenå til Värberg kl. 0615, og dagen i dag er blevet brugt ganske urationelt. Vi startede med at køre direkte ud til Orust kajakcenter, i håbet om at der var åbent – eller i det mindste at der ville blive åbent i løbet af dagen…. (Men vi var åbenbart alt for tidligt ude). Det regnede og der var 14 m/s….dejligt vejr. Vi tilberedte vores morgenmad, som sædvanligvis var havregrød, med rosiner og brun farin, på havkajakcentrets terrasse….her var læ for både regn og blæst.

Frokost Havkajakcenter Orust

Resten af formiddagen brugte vi på at udforske Orust og Tjørn i bil – ikke lige det vi havde planlagt, men det som vejret mest indbød til. Efterhånden som dagen gik handlede det mere om at finde det perfekte sted at starte morgendagens kajaktur og ikke mindst et sted hvor bilen skal holde trygt parkeret de næste tre dage. Sikke et bøvl det viste sig at være….. og yderligere skulle vi finde et sted at overnatte. Ved 16.00 tiden fik vi lov af en lukket camping plads ( lige under broen på Almon – Tjørn camping) til at parkere hos dem – og tæt derved fandt vi et godt sted hvorfra vi skal starte i morgen. Så manglede vi bare lige et sted at slå teltet op for natten…. Og til trods for at man må campe overalt i Sverige, skal vi da lige love for at der er mange ”No camping” skilte. Men det lykkedes da til sidst at finde en rimelig uset rasteplads ved siden af en hovedvej – totally outdoor!! Men nu ligger vi varmt og godt i poserne – nyder en øl – mens regnen bidrager til den hyggelige teltstemning.

Dagbogsskrivning

Langfredag d. 14 april. ( padlet 16km)

Sidder med ryggen op af en stor klippe, 1½ meter fra mine fødder klukker vandet ind mod strandbredden og på min højre side er Thomas optaget af at holde gang i bålet. En del bedre omstændigheder end i går aftes. Dagen i dag har bare være helt kanon, og startede for alvor da vi i morges kl. 09.15 kørte fra ”vores” rasteplads.

pakning af kajakker

Ganske vist vågnede vi til lyden af regn på teltdugen – men kl.10.30 da vi pakkede kajakkerne var himmelen så godt som skyfri. Et par nysgerrige lokale sejlere kom forbi og vi fik os en god lille snak, hvor de bl.a. kunne fortælle om de gode teltpladser rundt om i Skærgården. Kort herefter sad vi endelig i kajakkerne og af sted det gik – Fantastisk. Vi startede ud på læsiden (østsiden) af Tjørn, og snart padlede vi under den store bro, som fører over til fastlandet. Efter halvanden time holdt vi frokost-pause på spidsen af Hastudden, hvor der både var læ og solskin.

Efter en times tid tog vi af sted igen, og efter næste pynt roede vi over til Bockholmen og videre ned forbi Hastholmen og Ängholmen. Pludselig befandt vi os inden i en slags gryde med 50m. høje klippevægge på den ene side og en lille ø på den anden side. Det bliver kaldt Sundsbykile. Sikke nogle klipper….vi fik helt lyst til at klatre, men klatreskoene ligger i bilen – så det var godt det samme. Snart ( kl.15.15) kom vi ind i det inderste af en såkaldt Vik, kaldt Mjølkeviks kile, meget eventyrligt - og her tog vi os endnu en oplagt ”slapper”, da vi alligevel var nødsaget til at bære kajakkerne et stykke over land, grundet en primitiv bro spærrede passage i kajak. Kl. 15.50 padlede vi videre – og ud for Röra Rump kom vi efterhånden ud i mere strøm og bølger. Jeg, Louise havde en tendens til at sakke bagud – det må være grundet manglende teknik, styrke osv. (mange undskyldninger) – men jeg kommer da efter det. Ude i Stigfjorden skulle vi især holde skuden i den rigtige retning, mod Köleröd-holme – hvor vi fandt vores lejr-plads…..på vores helt egen øde ø. Vi kom i land i en lille vig på østsiden af øen. Her er vi i fuldkommen læ bag nogle af øens høje klipper. Der er både grus-strand og græskant, hvilket jo er perfekt til et par kajakmennesker som os – og solen skinnede fortsat. Efter at have skiftet tøj, slået telt op var det af sted på gåben rundt for at udforske øen, som hovedsagelig består af klipper, træer og græs. Og ja, lur os om der ikke er noget god klatring på nogle af klipperne…det så i hvert fald godt ud. Efter aftensmaden, som bestod af "spaghetti-bollo" med ekstra bacon, skulle der samles brænde. Og her sidder vi så, med varm kakao og Baileys, mens vi nyder bålet og den fine stjernehimmel. Vi håber dagen i morgen bliver lige så god som i dag, om end ikke bedre.

Båltænding.

Lørdag d. 15april (19km)

Sidder på Bockholmens østside og atter engang har vi slået lejr et ganske hyggeligt sted. Det er lige ned til vandet på endnu en øde ø, i læ for vinden og med udsigt til Tjørn og adskillige af Skærgårdens små øer. Dagen i dag startede med at teltet var total ophedet af solen – hvilket jo var perfekt. Dejlig morgenstund. Efter havregrød og kaffe var vi pakket og klar i kajakkerne 9.45 og så var det af sted igen. Vi startede med at ro syd om øen, på lavt vand og da vi drejede mod vest kom vi i strid modvind. Efterhånden som vi kom tættere på nogle af de mange små skærgårdsøer kom vi mere i læ. Videre kom vi ud i det mere åbne Stigfjord, krydsede overfra Viks Kile til Kalkerön, hvor vi fandt en meget hygsom lille vig med et gammelt hus, som desuden bliver brugt af forfattere om sommeren. Vi brugte to timer på at udforske området og på at få noget middagsmad. Vi nød solens varme stråler, mens ravnene fløj tæt omkring – sandsynligvis utilfredse med vores nærvær. I kajakkerne igen – til trods for Louises ømme lænd og hænder. Herfra padlede vi rundt mellem Valön og Stävön, videre nord om Hjälm, krydsede over til Rasso-reservatet, og her kom vi efterhånden ud i lidt større bølger lige syd for Valön i retning mod Geteskär. Det var sjovt med bølgerne, da det jo godt kan blive lidt trivielt bare at paddle fremad i pænt jævnt vand.

Kortlæsning er vigtig på sådan en tur

Efter at have passeret en åben strækning på en kiliometers tid, fra Rasso til Lars-viken ved Svanevik – holdte vi endnu en tisse/spisepause. Herefter tog vi det sidste heat under Skåpesund broen – som Thomas havde pisket en vældig stemning op omkring – da hans teori lød på at der mindst ville være 1 meter høje bølger, som ligefrem ville stå stille i luften. Det viste sig ikke helt at holde stik – hvilket blot bekræftede Louise i at Thomas til tider kan være en smule overdramatisk. Vandet var nemlig blik-stille. To kilometer herefter, fra broen til Bockholmen kom vi til dagens lejrplads og her sidder vi så – med to dåser Guinness, med lyden af bålets knitren, havskaderne og mågernes skrål og lyde – samt vandets hyggelige klukken.

Påskesøndag. D.16april. (11km)

Så sidder vi på færgen, Stenaline, den ene af os mere rød i hovedet end den anden. Thomas'  isse er godt forbrændt og Louises næse kan sikkert lyse op i mærket – spå rød er den. Nå, men aftenen i går blev rundet af med fyrværkeri rundt omkring i nærheden af vores ø – muligvis en svensk tradition med fint fyrværkeri påskelørdag?! Men det mindede os da i hvert fald om at til trods for at vi befandt os på en øde ø, så var civilisationen kun en spytklat væk. Kl.04.30. tog vi en kollektiv tissetur ( sådan går det med kærestefolk, selv toiletvanerne tilpasser sig hinanden….eller hva?) Men altså vi kom ud til en eminent smuk måne, og de første fugle var allerede begyndt at pippe/synge den gryende morgen velkommen. 3 timer senere vågnede vi atter engang op i et solophedet telt og til lyden af Skærgårdens mange fugle; gæs, strandskader, svaner, måger, solsorte osv. Vi tog det stille og roligt, nød vores morgenmad og kaffe – lå lidt solen og så tog vi os endelig sammen – pakkede og af sted det gik.

Louise på den sidste padledag

Vi roede væk fra Bockholmen og krydsede direkte over til pynten 100meter vestfor. Vi rundede pynten og krydsede den næste vig til Hæstudden. Vi krydsede den lille kilometer over til Runntangen i god med/sidevind. Fra Fræsttangen og over til Almöen legede vi lidt og øvede lidt Telemarksving. Vi krydsede igen direkte over til Kalvskinnet i sidevind. Op igennem sundet var der hård modvind og modstrøm, men snart var vi omme ved startstedet og skulle nu finde ud af om bilen stadigvæk stod hvor vi forlod den. Det gjorde den heldigvis – så vi tømte kajakkerne, smed oppakningen i bilen og padlede derefter turens sidste kajaktur rundt om i Salthomene, en lille tur på ca. 4 km. Og her fandt vi også et sted at spise vores middagsmad. Tilbage til bilen, i noget tørt og varmt tøj – halliluja det var skønt. Efter to timers hyggelig gåtur rundt i Göteborg kom vi på færgen og her sidder vi så.

Louise nyder solnedgangen.

Det har været en fantastisk tur – vi har slappet af, stresset af og lært en masse, såsom: